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Título : “Estrategias turísticas y su Influencia en la promoción de la gastronomía de Manta”.
Autor : Moreira Cañarte, Cristhian Yamir
García López, Michell Yamileth
Palabras clave : Gastronomía local
Turismo cultural
Fecha de publicación : 26-ago-2025
Editorial : Jipijapa - Unesum
Citación : García López Michell Yamileth (2025) “Estrategias turísticas y su Influencia en la promoción de la gastronomía de Manta”. Jipijapa-Unesum. Facultad de Ciencias Económicas. 106 Pg.
Resumen : La presente investigación analizó la estrategia turística y su influencia en la promoción de la gastronomía de Manta, reconocida por su riqueza cultural y culinaria en la costa ecuatoriana. La investigación se llevó a cabo a través de un enfoque mixto, cualitativo y cuantitativo, con un diagnóstico sobre la situación actual de la oferta gastronómica de Manta, identificando sus fortalezas, oportunidades y amenazas. De igual manera, se evaluó la eficacia turística existente en la promoción de la gastronomía local. Así mismo, se hizo un diagnóstico sobre las tendencias actuales de turismo gastronómico en la localidad. Se determinó que cada vez tiene mayor influencia en la elección de los destinos por parte del visitante, debido a que permite comprender las nuevas tendencias del mercado turístico y su impacto en la promoción de la identidad cultural a través de la gastronomía. También se propuso una estrategia turística orientada a la promoción gastronómica de Manta, integrando acciones de marketing y contribuyendo al turismo y al desarrollo sostenible del turismo gastronómico de la ciudad de Manta.
Descripción : The purpose of this research is to analyze the tourism strategy and its influence on the promotions. This research analyzed the tourism strategy and its influence on the promotion of Manta's gastronomy, renowned for its cultural and culinary richness on the Ecuadorian coast. The research was conducted using a mixed qualitative and quantitative approach. The current situation of Manta's gastronomic offering was assessed, identifying its strengths, opportunities, and threats. Likewise, the effectiveness of tourism in promoting local gastronomy was evaluated. A diagnosis was also made of current trends in gastronomic tourism in the city. It was determined that this is increasingly influencing visitors' choice of destinations. This allows for an understanding of new trends in the tourism market and their impact on promoting cultural identity through gastronomy. A tourism strategy aimed at promoting Manta's gastronomy was also proposed, integrating marketing actions and contributing to tourism and the sustainable development of gastronomic tourism in the city of Manta. Keywords: local gastronomy, tourism and culture, tourism marketing, culinary heritage, typical product.on of Manta's gastronomy. Manta is renowned for its cultural and culinary richness on the Ecuadorian coast. The research was conducted using a mixed qualitative and quantitative approach. The current situation of Manta's gastronomic offering was assessed, identifying its strengths, opportunities, and threats, as well as evaluating the effectiveness of tourism in promoting local gastronomy. Likewise, current trends in gastronomic tourism in the city were analyzed, which are increasingly influencing visitors' choice of destinations. This allows for an understanding of new trends in the tourism market and their impact on promoting cultural identity through gastronomy. A tourism strategy aimed at promoting Manta's gastronomy was also proposed, integrating marketing actions and contributing to the sustainable development of gastronomic tourism in the city of Manta.
URI : http://repositorio.unesum.edu.ec/handle/53000/8056
Aparece en las colecciones: Tesis - Carrera de Ingeniería en Ecoturismo-Licenciatura Turismo

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